Menu w sklepie internetowym – rodzaje

Jednym z najważniejszych elementów w sklepie internetowym jest menu. Pozwala ono użytkownikowi na szybkie zapoznanie się ze strukturą oraz zawartością strony. Ułatwia poruszanie się po sklepie oraz szybkie wyszukiwanie potrzebnych informacji, w tym najczęściej kategorii. Jednak umiejętne zaprojektowanie menu, to nie tylko design, to również użyteczność i funkcjonalność oraz intuicyjność korzystania z menu przez użytkownika.

Przeglądając sklepy internetowe, najczęściej spotkamy trzy rodzaje menu, do których możemy zaliczyć menu poziome, pionowe oraz menu w postaci hamburgera, co ciekawe, często pierwsze dwa są ze sobą łączone, natomiast hamburger, poza wersją mobilną, jest stosunkowo nowym rozwiązaniem i zaczyna być wykorzystywany raczej w prostych stronach internetowych opartych na treściach, aniżeli w sklepach internetowych.

Sklep internetowy – poziome menu

Poziome menu jest chyba najczęściej projektowanym menu w sklepach internetowych, co ma swoje zalety. Rozwijanie wybranej kategorii odbywa się po przejściu o jeden stopień w dół. W poniższym przykładzie sklepu internetowego zastosowanie ma podwójne menu, pierwsze menu dzieli się na trzy główne części, a następnie, po wyborze jednej z nich, przechodzimy do kategorii i kolejno do podkategorii. Nie zmienia to jednak faktu, że cały czas każde z zaprojektowanych menu jest menu poziomym. Tak zaprojektowane menu możemy obserwować od 1 czerwca 2021 roku, ale wcale nie było tak wcześniej.

www.answear.com

Sklep internetowy – pionowe menu

Firma answear przez długi czas w swoim sklepie internetowym posiadała nieco inne menu, otóż zostały w nim połączone menu poziome i pionowe. Jeśli przyjrzysz się tym dwóm screenom, szybko zauważysz, że są to w większości te same kategorie, ale ich umiejscowienie jest już inne. Mamy tutaj tylko jednopoziomowe główne menu, z którego przechodzimy w menu pionowe, aby wybrać najpierw kategorię, a następnie podkategorię. Rozwiązanie łączenia menu poziomego i pionowego ma w tym przypadku wiele plusów, zwłaszcza że jest tu dosyć dużo podkategorii do przedstawienia użytkownikowi i pozostawianie wyłącznie menu pionowe mogłoby się nie sprawdzić.

www.answear.com

Celowo wybrałam do porównania sklep answear, aby jak najlepiej zobrazować różnice w menu, w ramach tej samej marki, będę jednak opisywać jeszcze inne sklepy, które wdrożyły ciekawe rozwiązania menu, zarówno w przypadku wąskiej, jak i również szerokiej oferty sprzedażowej.

Sklep internetowy – menu hamburger

Menu, nazywane popularnie hamburgerem (trzy poziome kreski), najczęściej stosowane jest w projektach na urządzenia mobilne, gdzie wersja sklepu powinna być bardzo uproszczona. Nie ma tutaj miejsca na przeładowanie strony danymi, niewygodne poruszanie się po sklepie, czy nieintuicyjne wybieranie kategorii lub podkategorii. Wspomniane menu spotkamy jednak coraz częściej w serwisach contentowych, które głównie opierają się na treściach i niewielkiej liczbie kategorii.

W jaki sposób zaprojektować menu w sklepie internetowym?

Jakob Nielsen, znany specjalista od użyteczności, w jednej ze swoich książek pisał, że najlepszym miejscem dla menu jest lewa część strony, ponieważ górna powinna być przeznaczona na potrzeby wyszukiwarki. Czy jest to najlepsze rozwiązanie?

Oczywiście idealną odpowiedzią będzie tutaj stwierdzenie, to zależy. Zasadniczo, na samym początku, należy zastanowić się nad liczbą kategorii oraz podkategorii, które mamy lub planujemy mieć we własnym sklepie. Czy jest ich tak dużo, że warto wyodrębnić z nich dwu lub trzypoziomowe menu, czy raczej jednopoziomowe menu wystarczy? Czy asortyment jest wąski, czy szeroki? Jak głęboko będziemy schodzić w podkategoriach? I finalnie, czy poruszanie się po menu będzie dla użytkownika w ogóle intuicyjne? Pamiętajmy, że sklep projektujmy dla klienta, a nie dla siebie.

Menu poziome i pionowe może być równie funkcjonalne i użyteczne, jeśli uwzględnia informacje, których poszukuje klient. Warto zatem jeszcze przed stworzeniem projektu, rozpisać sobie wszystkie kategorie i podkategorie, które znajdą się w sklepie internetowym, to pozwoli zorientować się, jak dużo jest istotnych danych do rozmieszczenia w strukturze.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *