Kategorie produktów – wpływ na SEO

Optymalizacja serwisu (SEO) pod wyszukiwarki jest zbiorem działań mających na celu udoskonalenie strony w taki sposób, aby znalazła się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania.

Optymalizacji poddaje się strukturę strony, jak również treści w niej zawarte, wyróżnia się następujące działania:

  • optymalizacja kodu strony – szybkość ładowania witryny, prawidłowo opisane znaczniki i metatagi w kodzie źródłowym oraz zgodność ze standardami W3C,
  • optymalizacja treści – unikalna treść, w tym blog firmowy lub porady eksperta, wprowadzanie wyróżników w tytułach, uwzględnienie słów kluczowych,
  • optymalizacja grafiki – zachowanie odpowiednich wymiarów, wagi oraz jakości grafik, w miarę możliwości stosowanie formatów w plikach png lub jpg zamiast gif, uwzględnianie kompresji obrazów, wprowadzanie opisów zdjęć,
  • optymalizacja słów kluczowych – dobór wartościowych fraz w kategoriach, podkategoriach, nazwach i opisach produktów,
  • optymalizacja struktury linków wewnętrznych – zapewnienie tekstowej formy linków oraz zachowanie bezbłędnych przekierowań.

Implementacja wymienionych wytycznych z jednej strony pozwala na wsparcie działań reklamowych oraz uproszczenie procesu przygotowywania witryny do kampanii, a z drugiej ma ogromny wpływ na pozycjonowanie w wyszukiwarce, a tym samym szybsze dotarcie do konsumentów. Właściwa optymalizacja serwisu sprzedażowego to również dodatkowy ruch organiczny, zwiększone zainteresowanie użytkowników oraz większa konwersja, dlatego tak istotne jest dbanie o wszystkie elementy optymalizacji.

Wyszukiwanie interesujących produktów w sklepie internetowym odbywa się poprzez wyszukiwarkę lub kategorie, jeden i drugi mechanizm również powinien zostać objęty prawidłową optymalizacją. Ważne jest, aby kategorie i podkategorie miały prawidłowe nazewnictwo, w tym należy uwzględnić nazwę produktu frazy, których wyszukuje użytkownik oraz potencjał wyszukiwarek.

Na rynku istnieje wiele dobrych przykładów prawidłowych optymalizacji wszystkich elementów serwisu, niestety mimo dostępnych różnych darmowych narzędzi wspierających planowanie słów kluczowych, weryfikujących liczbę wyszukiwań danych wyrażeń przez użytkowników i wielu wskazówek dotyczących optymalizacji, jeszcze wiele sklepów popełnia błędy. Wspomniane wcześniej kategorie produktów są jednym z głównych elementów serwisu, o które w pierwszej kolejności należy zadbać.

Przykład – Dekoria

Sklep www.dekoria.pl stanowi jeden z przykładów poprawnie wprowadzonych nazw kategorii, zarówno pod względem wyszukiwarki, jak również użytkowników. Zastosowano w nim technikę powielania kluczowych fraz, w ten sposób zamiast słowa rolety i kolejno wymienionych rodzajów, przy każdym rodzaju przypisano słowo roleta. W przypadku kiedy użytkownik szuka konkretnych rolet zostanie odwołany do konkretnych opcji, w przeciwnym wypadku zostałby skierowany tylko na kategorię Rolety, co wymagałoby od niego dalszego przeszukiwania serwisu. Zastosowany mechanizm powielania słów ma również miejsce w części pozostałych kategorii serwisu. Przykład Dekorii pokazuje, że poprawne nazewnictwo ma nie tylko wpływ na optymalizację serwisu, pozycjonowanie w wyszukiwarkach, ale również zwiększa użyteczność korzystania ze sklepu internetowego, a finalnie konwersję.

www.dekoria.pl

Wspomniane na przykładzie Dekorii powielanie słów nie może być jednak jedyną metodą optymalizacji stosowaną w serwisie, a także liczba powtórzeń tych samych fraz powinna być ograniczona, ponieważ takie działania mogą zostać potraktowane przez wyszukiwarkę jako celowe działanie niezgodne z wytycznymi Google.

Firma Google opracowała zasady, według których wspiera pozycjonowanie prawidłowo zoptymalizowanych serwisów, jak również neguje strony zaniedbywane poprzez obniżenie ich pozycji w wyszukiwarce, a w przypadku nieetycznych działań nakłada filtr lub ban na wyświetlanie serwisu. Prawidłowa optymalizacja treści, kodu, grafik i linków oraz dbanie o unikalną zawartość serwisu należy do zasad white hat SEO. Wiele firm, próbując ratować swoją pozycję w wyszukiwarce sięga niejednokrotnie po metody niezgodne z wytycznymi Google i określane jako black hat SEO, czego efektem może być wyższa pozycja w wyszukiwarce, jednak utrzymanie jej będzie krótkoterminowe.

Do najczęściej stosowanych nieetycznych metod zalicza się:

  • ukryte treści oraz linki w kodzie źródłowym, niewidocznych dla użytkownika, ale czytelnych dla robotów wyszukiwarki,
  • przesadzona liczba powtarzanych słów kluczowych,
  • prowadzenie odnośników z innych, bezwartościowych stron do firmowego serwisu,
  • automatyczne przekierowanie do innych stron, na które użytkownik nie decydował się lub nie wyrażał zgody,
  • stosowanie fraz zupełnie niezgodnych z treścią serwisu, celem pozyskania ruchu.

Konsekwencją stosowania wymienionych działań, może być niska pozycja w wyszukiwarce, zmniejszenie zaufania do serwisu, nałożenie blokady na wyświetlanie domeny sklepu w wyszukiwarce, a nawet całkowite wykluczenie strony z indeksu. Celowe i nieetyczne działania nie są jednymi ze sposobów złego wpływu na optymalizację serwisu, istnieje jeszcze szereg innych działań, które są błędnie implementowane w sklepach.

Jednym z wzorowych przykładów jest skracanie nazw oraz wprowadzanie innowacyjnych fraz, które nie są powiązane z firmą oraz jej produktami. Branża kosmetyczna może być jednym z przykładów skracania nazw kategorii, gdzie na przykład główną nazwę stanowi Makijaż, podkategorię Oczy, Usta czy Twarz. We wspomnianym przypadku warto zastosować rozwiązanie z Dekorii, wprowadzając podkategorie Makijaż oczu, Makijaż ust czy Makijaż Twarzy. Zaproponowane pierwotne rozwiązanie może być zrozumiałe dla grupy docelowej, ale nie jest dobrym rozwiązaniem dla optymalizacji i pozycjonowania serwisu.

Innym przykładem są serwisy zajmujące się sprzedażą produktów specjalistycznych czy asortymentu z branży elektronicznej. Używanie w nazwach podkategorii skrótów, jak choćby LG2536 nie jest czytelne dla konsumenta, nie wiadomo do czego taka nazwa ma odniesienie, dlatego tak istotny jest dobór poprawnego nazewnictwa dla wyszukiwarek i klientów.

Przykład – Scandi Decor

Interesującym przykładem innowacyjnych nazw i całkowicie niepoprawnych w sklepie Scandi Decor, są wprowadzone nazwy kategorii. Zostań na noc, zamiast popularnie stosowanej Sypialni czy Pościeli. Fashion Lovers zamiast Szalików, czy Scandi Spa zamiast Ręczników, natomiast Soft Home to kategoria zawierająca między innymi ręczniki kuchenne, bieżniki i poduszki. Warto zwrócić uwagę na to, że klient szukając konkretnego produktu w wyszukiwarce nie będzie wprowadzał hasła kuchenne historie, które to mają swoją kategorię w sklepie Scandi Decor. Przykład tego serwisu pokazuje brak optymalizacji pod względem przyjazności wyszukiwarek oraz potrzeb klientów, również biorąc pod uwagę ceny dostępnych produktów warto byłoby zadbać o prawidłowe opisy kategorii i podkategorii.

www.scandidecor.pl (2017, strona nieaktywna)

Wspomniane błędy często stosowane są w sklepach internetowych, w których przeważa kreatywność projektantów nad użytecznością serwisu. Innowacyjne pomysły dotyczące nazw warto zastosować w opisach produktów, w celu nadania im dodatkowej wartości.

Właściciele sklepów internetowych niejednokrotnie jednak zaniedbują ten obszar skupiając się na wprowadzaniu nowych produktów i promowaniu sprzedaży niską ceną, często przy wsparciu kampanii reklamowych.

W optymalizacji sklepu internetowego i uzyskaniu satysfakcjonującej ścieżki zakupowej klienta potrzebna jest równowaga. Z jednej strony serwisy są dla klientów, którzy dokonują zakupów i chcą je zrealizować w jak najprostszy i najwygodniejszy sposób, z drugiej strony dla właścicieli platform, istotna jest optymalizacja serwisu oraz wysoka pozycja w wyszukiwarce, dzięki czemu użytkownik szybciej dotrze do ich sklepu. Jeden i drugi aspekt nie będzie możliwy bez zachowania równowagi, za którą idą prawidłowe nazwy i opisy kategorii produktowych. Dodatkową kwestią jest również uwzględnienie wspomnianych czynników dotyczących opisów kart produktowych, co z kolei ma wpływ na wyszukiwane w serwisie hasła nawiązującego do wybranego produktu poprzez wyszukiwarkę.

Wewnętrzna wyszukiwarka jest jedną z dwóch najważniejszych funkcjonalności w sklepie, wybieranych przez użytkownika, w celu wyszukania wybranego produktu, dlatego jej optymalizacja również ma wpływ na skuteczność decyzji zakupowych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *